Stop Child Labour


Last week aku gi visit my brother kat salah satu spital private kat area Ampang..pas tu aku ngan membe aku gi makan sebab dah lapar sangat..tengah dok pikir - pikir nak makan apa, ada seorang budak perempuan sekitar 8 ker 9 tahun (agak - agak aku ler) tanyer kat aku ngan member aku..

" Bang nak beli buku bang ?" 

Aku menolak perlawaannyer secara baik. Then aku tenggok jam kat kedai (sebab aku tak suka pakai jam) menunjukkan pukul 10:15 malam  bukan pagi bro..mula ler aku terpikir kat budak tadi...
  • Die bekerje kerr...
  • Keje untuk sape
  • Berape dier dapat
  • keje sampai kol baper
  • takder keluarge kerr
  • mak bapak die tak tahuker
  • mak bapak dier ker yang suruh
dan bermacam - macam lagi yang bermain di pikiran aku... percayalah..rupanya bukan budak tu seorang ajer... tak sampai lima minit aku nampak budak lain yang menjual buku gak...budak lelaki dan budak perempuan...dalam 5 ker 7 orang....apa nie?...ada syndicate child labour kerr...?

Bukankah budak - budak tu patut dah duduk kat rumah.. masa untuk tido sebab besok nak sekolah....kalo tak sekolah kenapa? bukan ker patut pada umur seperti itu berhak mendapat pendidikan..tapi kenapa masih di luar waktu malam hari..... 

Ohh mungkin anak yatim kot?... kalo anak yatim pun... mesti ader satu badan kebajikan yang jaga kan... kalo ader kenapa masih ader budak merayau pada waktu itu....takkan takder sedara - mara dier yang lain.. kalo ader kenapa harus begini?

Mungkin budak tu keje kot?... aper ker halnyer budak berumur setahun jagung di suruh kerje...sape yang suruh?.. kenapa? pastu takkan keje sampai malam kot... keje shift kot? Saper ajar... budak kecik keje shift? sah - sah tak sekolah..kalo shift abis kol 12 tengah malam.... come on lah weei...
Sebab nak cari duit untuk tempat dier duduk / ditinggalkan? Takder cara lain ker...takkan budak camtu di suruh keje...setahu aku, kalo kat M'sia nie ader beribu - ribu cara untuk dapatkan sumbangan..tapi kenapa pilih...CHILD LABOUR..tak kesian kerr...

Masalahnyer, aku ingat kat negara lain jer yang teruk sampai berlakunyer Child Labour nie... rupa - rupanyer dah lama menular kat negara sendiri..PLEASE STOP CHILD LABOUR..... bukan ker anak - anak itu pelapis dan bakal pengganti kiter di masa akan datang... harus di bekalkan dengan pendidikan yang sempurna dan sepatutnyer... bukan di suruh jual bekerja hingga lewat malam.. mana pergi orang yang sepatunya bertanggung jawap yang seharusnya melindungi, menjaga dan menjadi contoh kepada kanak - kanak tersebut?

Sebagai manusia, fikirlah dan renungkanlah? Seharusnya menjadi tanggungjawab kita memelihara dan mendidik generasi baru dalam membantu mereka menghadapi masa akan datang...bukan dengan memerah keringat mereka untuk kepentingan sendiri.


Pheonix; tak tahuler aper nak jadi..

No comments:

Post a Comment