Are You Ready !!!

Masa aku dok lepak - lepak tadi terlihat seorang pakcik sedang menaiki motor menghantar jambangan bunga. Pastu terlintas kat pikiran aku, bekerja lagi ker pakci nie, atau die tolong hantarkan bunga tersebut atau dia sendiri tauke kedai bunga... staff gi cuti so, pakcik tu kene hantar sendiri ler kan. Tak pulak ler aku tanyer pakcik tu... 

Masa tengok die berlalu pergi, terpikir sejenak pasal umur menjelang zaman bersara nanti... bukan ler pasal aku nak bersara dah... lambat lagi... tapi apa - apa pun korang mesti akan tertanyer.. dah bersedia ker atau belum... bile nak bersara baru nak pikir tu dah TERLAMBAT dah... nothing much you can do... kalo tetiba ajer jadi pemenang 1 juta hengget pertandingan power root (free promo) lain ler kan... ini tidak.. nak simpan punyer ler susah.. nak perabih... mudah ajer...tak yah nak dapat master dalam pelajaran pun tahu nak habiskan duit...

10 tahun sebelum bersara baru nak ingat nak berjimat sikit, nak buat ini buat itu... nak pikir pasal anak lerr... kalo anak sume dah keje, pandai cari makan sendiri takper lerr... kalo jenis yang kawin lambat tu... biler umur masuk 55 tahun... anak baru umur 12 tahun... pastu lak.. itulah ajer yang paling tua (nie kes kahwin atau dapat anak lambat ler nie)... nak harapkan duit pencen... banyak benda nak buat.... duit KWSP..... hmmmm... time - time itulerr... terpikir nak kahwin lagi satu...hahaha.... toksah citer lerr... tetahu ajer duit dalam simpanan dah tinggal seciput...
Kalau nak  dengar cerita pada orang - orang  yang dah bersara... 1001 macam story korang akan dengar... kes kene tipu ngan anak lerr... bini lerr... laki kebas semua duit pencen lerr... buat beli kete baru lerr... bini baru lerr... beli ini beli itu lerr... hmmm pelbagai ragam dan yang menyedihkan korang akan dengar... end up tinggal ler orang tua tu keseorangan.. mengharapkan ehsan jiran tetangga untuk bagi makan... pakaian dan makanan dah tak terurus dah.. masa tu jugak ler baru datang rasa kekesalan dalam diri... macam yang aku cakap... dah terlambat Tipah...

So, pada aku dan pada korang - korang.. biler ader masa.. dok pikirkan ler sejenak... Are you ready !!... am not... are you.... bukan aper.. as friend just nak mengingatkan korang dan paling terutama skali diri aku.. sebab biler aku bukak blog sendiri.. ader pendua diri aku yang akan ingatkan aku... belajar dari pengalaman...
Pheonix; emak  berpesan beringat sebelum kene..

No comments:

Post a Comment