Korang pilih ler kat mana nak letak kat laman gumah korang...canteeekkk tuuu...
Pheonix; amazing touch..
2010 Mother's Day Celebration
As you know, this year Mother's Day jatuh pada 8 May 2010 (Sabtu) dan kebiasaan yang selalu terjadi dan di dengari;
- Iye ker, tak hengat lerr?
- Nak bagi aper ehh...
- Nak celebrate kat mana ehh?
- mak aku yang mana satu ehh....(haha..gurau ajer)
Just think for a while, start dari korang di lahirkan...apa yang dah mak korang buat, saper yang support korang, saper yang ajar korang... saper yang marah korang, saper yang bantai korang... dan banyak lagi ler yang berkaitan dengan ibu... just to remember ehhh.. am talking about ibu yang baik, yang mithali., ibu yang sejati.. bukan ibu ayam ataupun ibu roti ehh...
Kalo nak citer pasal ibu ler kan... terlalu banyak... bagi aku tak terkata, tak terbanding, tak tersebut...sebab kekadang tu..ader masa ketika kita gelak bersama, sedih bersama, marah, rindu dan macam - macam lagi lerr...but at the end balik gak korang kat mak korang...but kekadang tu biler dah balik mak korang lak cakap
'takder keje lain ler tu... balik nak nyusahkan aku ler tu'
Abih camno, nak tak nak sengeh ajer lerr....memang ader...tapi kebanyakan ibu cakap ajerr... hati...tuhan ajer yang tahu....'Buruk ker, baik ker, jahat ker, tetap anak aku Senah oiiii' errmmm.... itulah sifat ibu kalo korang nak tahu...betapa istimewa nya seorang insan yang bergelar ibu...walau camne anak dier sekali pun... tetap dier sayang...so, sebagai anak...tak reti - reti...
Cuba ari Sabtu nie korang balik rumah dan sesampai ajer korang berlari sambil dapatkan emak korang pastu pelok cium mak korang, pastu dengan penuh keinsafan dan titisan air mata korang cakap "Maafkan dosa - dosa saya mak, saya ucapkan berbanyak - banyak terima kasih pada mak..sebab jaga saya, didik saya dan macam - macam lagi yang mak dah buat"......aku pasti mak korang akan gelakkan korang sambil berguling - guling...'Kau nie buang tebiat ker aper.... dah nak mampus....'..hahaha.... abih nak buat camner lak ehh...
Jangan panik.... yang penting keikhlasan....dan teramat - amat lah penting, SAYANGILAH IBU korang so, bawah nie ader skit tip untuk Mother's day gift.....
Pheonix; nak plan berkumpul - kumpul sekeluarga dan makan - makan..
Caviar - luxury delicacy
Caviar adakalanya berwarna kehitaman yang merupakan telur ikan jenis sturgeon yang fresh..maknanya yang hidup ler...bukan jenis yang sudah mati atau di sejuk bekukan ehh..dari spesis Caspian Sea in most cases Rusia and Iran..bergantung kepada kualitinya caviar boleh mencecah 6 hingga 12 ribu pound sekilogram.. haha..giler ker aper.... harus di ingat.. caviar merupakan makanan yang melambangkan keunggulan, status, style ataupun kita gelar orang kaya / elit ler bro.. sanggupker...
Selain dari itu juga, tahap kualiti sturgeon, jenis telor, persekitaran, warna caviar itu mempengaruhi harga makanan tersebut. Kalo kualitinya cantik dan baik... off course ler mahal..kite bukan bercakap tentang makanan yang murah ok... maka penghasilan dan pengeluaran caviar juga harus di lakukan dengan cermat dan teliti bagi menjaga kualitinya...namun kerja - kerja pengasingan caviar juga sungguh rumit... tu sebab harganyer mahal dan menjadi buruan si penggila caviar..dan jangan lupa yang memburu tu mesti orang kaya...orang tak kaya boleh gak... tapi agak - agak ler bro...
Menjadi hidangan para - para hartawan yang kaya - raya... ader yang makan begitu ajer, ader yang sebagai pencuci mulut dan pelbagai lagi serving suggestion.. jangan tanya aper rasa kat aku..sebab aku belum pernah cuba... sebab blom cukup kaya lagi kah..kah...
Pheonix; nak komersialkan telur ikan talapia.. CALAVIAR..hikhik
Tourette Syndrome
Berikut explanation about Tourette syndrome
Tourette syndrome (also called Tourette's syndrome, Tourette's disorder, Gilles de la Tourette syndrome, GTS or, more commonly, simply Tourette's or TS) is an inherited neuropsychiatric disorder with onset in childhood, characterized by the presence of multiple physical (motor) tics and at least one vocal (phonic) tic; these tics characteristically wax and wane. Tourette's is defined as part of a spectrum of tic disorders, which includes transient and chronic tics.
Tourette's was once considered a rare and bizarre syndrome, most often associated with the exclamation of obscene words or socially inappropriate and derogatory remarks (coprolalia). This symptom is actually present in only a small minority of people with Tourette's, however.[1] Tourette's is no longer considered a rare condition, but it may not always be correctly identified because most cases are classified as mild. Between 1 and 10 children per 1,000 have Tourette's;[2] as many as 10 per 1,000 people may have tic disorders,[3][4] with the more common tics of eye blinking, coughing, throat clearing, sniffing, and facial movements. People with Tourette's have normal life expectancy and intelligence. The severity of the tics decreases for most children as they pass through adolescence, and extreme Tourette's in adulthood is a rarity. Notable individuals with Tourette's are found in all walks of life.[5]
Genetic and environmental factors each play a role in the etiology of Tourette's, but the exact causes are unknown. In most cases, medication is unnecessary. There is no effective medication for every case of tics, but there are medications and therapies that can help when their use is warranted. Explanation and reassurance alone are often sufficient treatment;[6] education is an important part of any treatment plan.[7]
The eponym was bestowed by Jean-Martin Charcot (1825–93) on behalf of his resident, Georges Albert Édouard Brutus Gilles de la Tourette (1859–1904), a French physician and neurologist, who published an account of nine patients with Tourette's in 1885.
Pheonix; berilah support kepada pesakit ini, mereka memerlukannyerr..
Eight Below
Sebuah produksi tahun 2006 lakonan Paul Walker juga berdasarkan dari kisah benar..salah seorang pelakon yang aku suka jugak.. sebab sume filem lakonannyer memang gempaq..dalam post aku yang sebelum ader sebut pasal aurora borealis kan..dalam cerita inilah...
Dalam Eight Below nie agak berlainan dari, Marley and Me dan juga Duma yang mana selain dari kebijakan dan kecekalan serta kemesraan kelapan - lapan ekor anjing salji tersebut, citer nie gak mengisahkan bagaimana misi menyelamatkan anjing - anjing tersebut.
Pada mulanyer lebih kepada tugas - tugas anjing membantu penyelidik di kawasan antartika, then sebab ribut salji berlaku secara mendadak, anging - anjing tersebut terpaksa di tinggalkan berbulan - bulan lamanyer...korang akan tengok bagaimana anjing - anjing tersebut dalam usaha survival..very interesting...Di sepanjang survival episode, korang akan saksikan bagaimana anjing nie berkomunikasi, leading, planing dan pelbagai perkara lain yang anjing capable to do it.. dan di sepanjang di tinggalkan, Jerry Shepard (Paul Walker) mencari jalan, iktiar dan sumbangan untuk misi menyelamatkan anjing - anjing tersebut...
So, dari lapan ekor anjing hanya enam ekor sahaja yang terselamat...hmmm... nak tahu lebih lanjut, korang kene nonton sendiri... memang bess... sebab aku nak bagi 4 bintang untuk citer nie....
Pheonix; takder ker anugerah untuk anjing yang pandai berlakon...
Front of the Class
Tourette syndrome...pernah dengar tak..
Okay, Front of the Class di paparkan berdasarkan kisah benar yang berlaku dalam hidup pesakitnyer iaitu Brad Cohen. Satu sindrom yang mencabar sifat semulajadi manusia dari fizikal mahupun mental..bukan sahaja kepada pengidapnyer tetapi kepada keluarga malahan masyarakat sekelilingnyer. Di ringkaskan..penghidap Tourette Syndrome akan mengeluarkan bunyi - bunyi yang pelik seperti berdecit dan... agak menggangu lah... syndrome yang tiada ubatnyer..so, dalam citer ni korang boleh tengok sendiri macam mana Brad Cohen yang bercita - cita menjadi cikgu lakonan mantap dari pelakon yang hensem Jimmy Wolk (dewasa) dan Dominic (kanak - kanak) memang harus di puji..
Semasa pembikinan filem nie, Brad Cohen bersama untuk memantau dan memberi tunjuk ajar kepada pelakon malahan semua krew produksi berkenaan penyakitnyer supaya nampak lebih real..lebih kurang lah....selain itu juga, bagi Brad Cohen, dia tidak akan biarkan si Tourette ni mengalahkan ataupun melemahkan semangat dia...dan terbukti dia akhirnya berjaya dalam hidup tanpa bergantung harap dengan orang lain... dipaparkan juga bagaimana cabaran hidup yang di hadapi dari kecik hingga dewasa, bagaimana rakan sekolah tidak menerima kehadiranyer, dan bagaimana 24 buah sekolah tidak mahu mengambil dia berkerje sebagai Guru...
Sebuah cerita patut tonton.. banyak kisah yang tersirat...pasti memberi inspirasi pada korang jugak... chayokk...chayookkk... aku bagi 4 bintang...
From Left : Jimmy Wolk, Brad Cohen and Dominic
Pheonix; nak eje tourette pun susah.....
Aurora Borealis
Cuti - cuti nie, bercampur - campur aktiviti sepanjang hari dan yang paling menarik masa tengah layan documentary 'snowblind' aku terperasan dorang menyebut pasal Aurora Borealis. Mula - mula aku kenal dengan Aurora Borealis nie, aku memang terpegun..tapi kat TV ajer... sebab benda nie hanya boleh di jumpai Hanya di Kutub Utara dan Selatan ajer... kat M'sia takder ok...
Yang membuatkan aku nak citer pasal aurora nie kerana suddenly teringat satu kisah benar yang very interesting..tapi try to recall.. FAILED... so, aku decided citer ngan korang pasal keindahan Aurora Borealis ajer lerr.. aurora nie macam cahaya di langit yang bewarna - warni...sungguh indah...cahaya dier bagaikan menari dan setiap kali kalo di perhatikan, bentuknyer dan cahayanya akan berubah - ubah... so camner Aurora Borealis nie terbentuk dan kenapa hanya di Kutub Utara dan Selatan Ajer?
Answer;
The Earth has a magnetic field very much like that of a bar magnet, directed from the geographic South pole to geographic North pole. Charged particles streaming outward from the Sun arrive in the Earth's vicinity. Collisions in the Earth's vicinity slow them down and they subsequently get trapped in spiral paths around the planet's magnetic field lines. A point of note is that the field lines become more dense as they approach a pole. As the lines become more dense the charged particles' path becomes flatter and eventually turns back on itself. A particle spiraling along the field lines from the South pole to the North Pole turns around at the North Pole spiraling back and heading southward. These are in effect magnetic mirrors. Particles trapped in this way accumulate in regions called the Van Allen Belts. There exists two such belts: one containing protons at a height of about 3,000 km and the other containing electrons at about 15,000 km.
One of the consequences of the belts is the aurora borealis and aurora austrealis. This occurs whenever the charged particles enter the atmosphere and excite the atoms in the air creating the colors you see. These are noticeable near the poles where the magnetic field lines dip toward the Earth's surface, carrying the Van Allen belts with them.Answered by: David Latchman, B.Sc. Physics, University of the West Indies
One of the consequences of the belts is the aurora borealis and aurora austrealis. This occurs whenever the charged particles enter the atmosphere and excite the atoms in the air creating the colors you see. These are noticeable near the poles where the magnetic field lines dip toward the Earth's surface, carrying the Van Allen belts with them.Answered by: David Latchman, B.Sc. Physics, University of the West Indies
Pheonix; apa macam....menarik tak
Hairspray
Selain dari John Travolta yang membawakan watak perempuan iaitu Edna yang tak perlu di pertikaikan lagi, juga turut membariskan beberapa pelakon popular seperti Chistopher Walken, Queen Latifa, Zac Efron, Michelle Pfeiffer dan ramai lagi. Movie yang berbentuk muzikal memang seronok untuk di tonton.Dialog sikit, lagu, pastu menari...lagu...menari...lagu... menari.. enjoy....
Apa yang aku nak citerkan di sini ialah bukan plot citer...sebab korang kene tengok sendiri baru enjoy... tak rugi... tapi si John Travolta... Aku memang surprice biler Travolta nie pegang watak perempuan yang penuh dengan sopan santun, bersuara lembut, seorang ibu dan isteri yang baik hati..memang betul - betul amazing....watak Edna memang hidup...dan yang menarik dalam citer nie... si Edna seorang wanita yang bersaiz XXXL tapi biler dier menari memang cun gilerr... jangan ingat orang bersaiz besar tak boleh menari... jangan pandang sebelah mata wokeh...
Pastu, make-up untuk Edna memang cantik beb... dan biler si travolta menari...korang pasti terpegun..memang dier pandai menari...surprise..sebab kebiasaan filem Travolta nie kalo tak gaduh, cari pasal...atau pun yang berbentuk maskulin. Tapi untuk hairspray nie tetiba ajer dier melakonkan watak feminin... lawak ker aperr... korang tengok ler sendiri... filem berbentuk muzikal ini aku bagi 4 bintang....kehkeh
Pheonix; kalo dah berbakat tu..takyah nak sangkal
Subscribe to:
Posts (Atom)























































