O.K.U

pagi tadi riuh pagi di era, Paknil bawak topik Sebelum dan Selepas. Pastu ader satu pendengar menghantar sms yang lebih kurang lerr bunyi nyer camni...

'Saya seorang OKU, dulu saya selalu di hina dan di cemuh kerana kecacatan. Namun selepas bekerja sebagai penjawat awam dan sekarang saya mampu memiliki kereta, saya tidak di pandang hina lagi'

Sebenarnye aku surprise gak lerr, aku ingat zaman sekarang nie dah takder orang hina menghina atas kecacatan orang lain, TETAPI hampa sebab masih ader gak... KENAPA... kepada yang ingin menghina atau telah menghina tu aku nak tanyer korang... korang ingat orang yang OKU tu sengaja ker nak jadi camtu yang korang suka hina - hina tu... lagi satu, kalau yang OKU itu anak korang atau mak bapak korang ker atau saudara mara korang... korang hina gak kerr...

Kalau 30 tahun dulu acceptable gak lerr... sebab masa tu korang pendidikan kemanusiaan nie.. tapi zaman dah berubah... OKU pun manusia juga, korang kene ingat... cuba selami perasaan dorang dan tanya diri sendiri... patut ker orang - orang yang di kategorikan sebagai orang kurang upaya ini di cemuh dan dihina...entahlerr... mungkin sebab korang rasa diri korang tu perfect sangat sampai korang sampai hati menghina yang kurang berupaya ini...

Ingat dunia ini hanya sementara, ari nie korang boleh berdiri megah dan buat tak pandang pada OKU tetapi... sekali Allah s.wt. bagi korang ujian... baru korang rasa.... emosi sangat nie... bagi aku usahlah di hina atau di cemuh... jika tidak mahu bantu sama sekali pun tapi janganlah pulak di hina....  betul tak? sebab kalo korang tanyer orang OKU nie... dorang kalau boleh pun tak mahu jadi macam tu.... so, simpati lah sikit...



Pheonix; geram ngan orang yang mulut cam longkang nie..

No comments:

Post a Comment